Ce au ASICS, NIKE, Umbro, Cole Haan si Converse in comun? Istoria NIKE

Ce au incaltamintea sport ASICS, NIKEUmbro, Cole Haan si Converse in comun in afara faptului ca reprezinta cinci branduri care au revolutionat nu doar lumea sportului oferind incaltaminte dedicata atletilor dar dicteaza si trendul incaltamintei sport casual si an de an prezinta noi tehnologii inovatoare pentru clientii sai? Daca vom cauta in istoria brandului NIKE, intrebandu-te cum a aparut aceasta marca, cine este fondatorul lui si ce vise si ambitii ascunde povestea brandului Nike vom gasi mai multe puncte comune in colaborarea acestor 5 recunoscute marci de incaltaminte si imbracaminte sport si casual de calitate premium.

 

Visul maret si viziunea lui Philip Knight

 

In 1958, cand Philip Knight a avut prima oara ideea unei afaceri cu pantofi sport pentru atletii americani, creati pe baza unui raport calitate-pret exceptional, nu era decat un tanar care facea un proiect pentru MBA pe care il urma la Stanford, fara a sti ca acesta va deveni visul sau si, astfel, va pune bazele unuia dintre cele mai cunoscute branduri din industria sportului. Nascut in 1938, la Portland, Oregon, Phil Knight a avut nu doar un spirit antreprenorial extraordinar si o viziune care depasea cu mult directia in care se indreptau afacerile la vremea respectiva, insa ceea ce l-a facut sa reuseasca a fost increderea totala in visul sau si cel mai bun partener in drumul spre implinirea acestuia. Atlet de distanta medie si student la Universitatea Oregon, Philip Knight i-a atras atentia antrenorului sau – Bill Bowerman, insa nu prin calitatile sale sportive exceptionale, ci prin viziunea sa legata de inovarea incaltamintei pentru atletii din toata lumea, prin crearea unei afaceri care sa implice parteneriate cu producatori din Japonia si, ulterior, comercializarea acestora la cele mai bune preturi. Articolele de imbracaminte si incaltaminte NIKE, precum si cele din portofoliul acestui mare brand american, veti regasi in magazinele eMAG (!), BodosportB-MallMyClosetReady to Wear si Originals.

Ideea i-a venit ascultandu-l pe antrenorul sau Bill Bowerman, care se plangea deseori de calitatea foarte slaba a pantofilor, majoritatea nemtesti, folositi de atletii americani in timpul antrenamentelor, iar motto-ul acestuia a ramas pana astazi parte din filosofia si misiunea brandului Nike (inspiratie si inovatie pentru fiecare atlet): ”Daca ai corp, esti un atlet. Si, atat timp cat vor fi atleti, va fi si Nike”. (prima propozitie apartine antrenorului Bill Bowerman). Patru ani mai tarziu, cand Knight si-a terminat studiile MBA, a decis sa plece intr-o calatorie in Japonia pentru a-si implini visul legat de crearea afacerii cu pantofi sport pentru atletii americani.

Drumul de la idee la afacerea NIKE. Primul pas a fost sa obtina o intalnire cu un producator nipon de pantofi sport – Onitsuka Tiger (astazi asics), pe care sa-l convinga sa inceapa o colaborare cu o firma americana al carui reprezentant se prefacuse ca este si al carei nume il inventase atunci – Blue Ribon Sports Company. Dupa ce a obtinut acordul de a incepe sa comercializeze pantofii creati de Onitsuka Tiger in America, Philip Knight l-a convins pe antrenorul sau, Bill Bowerman, in ianuarie 1964, sa contribuie cu 500$, alaturi de el, la crearea capitalului social pentru infiintarea acestei firme, care avea sa devina cativa ani mai tarziu una dintre cele mai profitabile afaceri din industria de incaltaminte sportiva.

 

Despre Asics

 

Compania ASICS a fost fondata cu credinta ca cel mai bun mod de a crea un stil de viata sanatos si fericit este acela de a promova sportul. De fapt ASICS reprezinta un acronim de la “Anima Sana in corpore sano”, celebra expresie latina care se traduce prin, “O minte sanatoasa in corp sanatos”. Originara din Kobe, Japonia, infiintata cu peste cincizeci de ani in urma, compania de incaltaminte si de imbracaminte ASICS a fost introdusa in Statele Unite ale Americii in anul 1977. De-a lungul anilor si depasind timpul prezent, filosofia ASICS spune o poveste incredibila despre performanta atletica si progresele tehnologice.

Pantofii, imbracamintea si gentile ASICS sunt produse intr-o gama larga pentru a satisface nevoile barbatilor, femeilor si copiilor. ASICS a creat produse care abunda in design si caracteristici tehnologice, cum ar fi revolutionarul ASICS GEL Sistem de Atenuare. Pantofii din colectia ASICS GEL-NIMBUS si ASICS GEL-KAYANO au beneficiat de acest tip de inovatie si au dezvoltat experienta de jogging atat pentru iubitorii de gen masculin a produselor ASICS cat si pentru reprezentatntele sexului frumos care impartasesc aceeasi pasiune pentru produsele ASICS. Astfel, in oricare zi, un alergator se poate echipa din cap pana in picioare cu haine pentru jogging si  adidasi pentru jogging ASICS. Aceasta realizare l-ar fi facut sa se simta foarte mandra in ziua de azi pe creatorul original Kihachiro Onitsuka.

Alergarea este unul din punctele centrale pentru acest brand, deoarece ASICS creeaza produse pentru antrenamentul la volei, lupte, plimbari in aer liber, activitatea de majorete si sporturile de teren.n Icaltamintea si imbracaminte pentru copii ASICS sunt facute pentru piata de atleti tineri. Pentru implinirea intregii game de produse ASICS gentile sunt cele care vin sa suplineasca cererea pentru nevoile sportive ajutand la satisfacerea cerintelor de dorintele tale sportive.

Prima comanda a firmei nou infiintata pentru producatorul nipon Onitsuka Tiger a fost de 200 de perechi de pantofi, prin vanzarea carora noii asociati sperau sa dezvolte o afacere profitabila. Doi ani mai tarziu, Philip si Bill vindeau 1.300 de perechi de pantofi sport pe an, cu o valoare totala de 8.000 $, insa felul in care o faceau era cu totul original si inca rudimentar: pantofii erau depozitati in subsolul casei lui Knight, iar atunci cand se anunta un concurs de atletism pe unul dintre stadioanele americane, cei doi asociati promovau tinerilor atleti produsele Tiger ca fiind cea mai buna alegere pentru a-si imbunatati performanta.

La scurt timp, Bill Bowerman a decis sa cerceteze in detaliu nevoile reale ale atletilor si sa creeze pantofi sport special pentru a le satisface, iar, in 1966, cand cei doi asociati reusesc sa-si deschida un magazin in Santa Monica, California, acesta functioneaza si ca expozitie pentru prototipurile de pantofi de sport create de Bowerman si Johnson, iar cateva din acestea au intrat in productia de serie a japonezilor de la Tiger, dovedindu-se modele de succes ale acestora. In 1966, Blue Ribon Sports a deschis primul magazin de vanzare cu amanuntul, situat la 3107 Boulevard Pico in Santa Monica, California, iar, in 1967, datorita cresterii rapide a vanzarilor, firma a decis sa-si extinda operatiunile de retail si distributie in Wellesley, Massachusetts. In 1969, cand Blue Ribbon Sports a inregistrat vanzari de 300.000 de dolari, Knight si-a putut permite sa renunte la a doua slujba avuta la Universitatea din Oregon, insa relatiile facute acolo s-au dovedit a fi prielnice dezvoltarii firmei mai tarziu. Astazi, Nike opereaza pe nu mai putin de sase continente, avand angajati aproape un milion de oameni si peste 700 fabrici, investind permanent atat in dezvoltarea acestora, cat si in asigurarea unei inovari continue si durabile in ceea ce priveste crearea produselor Nike. Articolele de imbracaminte si incaltaminte NIKE, precum si cele din portofoliul acestui mare brand american, veti regasi in magazinele BodosportB-MallMyClosetReady to Wear si Originals.

 

Sloganul NIKE Just do it

 

Un an mai tarziu, cand cei doi asociati au ajuns sa castige 20.000 $ din veniturile firmei, decid sa-l angajeze pe fostul lor concurent Jeff Johnson, cel care se ocupa de vanzarea pantofilor adidas pentru fotbal, pentru a-i ajuta sa-si dezvolte afacerea. In 1971, in noaptea dinaintea intrarii primei linii de productie proprie in lucru, Jeff Johnson, inspirat de zeita greaca a victoriei, a visat numele unuia dintre cele mai cunoscute branduri din nume, iar Blue Ribon Sports a devenit a doua zi Nike. Colaborarea cu agentia de publicitate Wieden + Kennedy ia oferit companiei Nike posibilitatea de a scrie istorie nu doar in domeniul sportului, ci si in publicitate.

Sloganul “Just Do It”, creat de co-fondatorul agentiei, Dan Wieden, pentru o campanie publicitara lansata pe data de 1 iulie 1988 Nike, este unul dintre cele mai cunoscute sloganuri din lume, fiind apreciat de Advertising Age ca unul dintre primii cinci sloganuri publicitare ale secolului 20. Creatorul acestuia, Dan Wieden, a marturisit mai tarziu ca sursa de inspiratie pentru sloganul “Just Do It” au fost ultimele cuvinte rostite de Gary Gilmore inainte de a fi executat.

 

Just do it. Unul dintre cele mai cunoscute logo-uri din lume. Pentru crearea unuia dintre cele mai cunoscute logo-uri din lume, Phil, in 1971, a apelat la una dintre fostele sale studente, Carolyn Davidson, pe care a rugat-o sa creeze un logo care sa fie usor de memorat si sa aiba un design foarte simplu “care sa sugereze miscarea”, contra unei sume de 35$ oferite ca bonus la salariul de 2$ pe ora pe care il primea Carolyn ca angajata a firmei sale. Carolyn a creat mai multe variante de logo, fara ca una dintre ele sa fie ceea ce isi dorea Phil Knight, insa pentru ca prima productie proprie de pantofi era gata iar cutiile de ambalare nu erau inscriptionate, Knight a ales desenul numit “The Swoosh” ca viitorul logo al firmei, mentionand ca nu ii place, dar o sa se obisnuiasca cu el. Insa, alegerea lui Philip avea sa fie cea mai inspirata, iar noul logo avea sa devina unul dintre cele mai recognoscibile logo-uri din lume, sinonim cu brandul Nike si sloganul acestuia. Actualul logo Nike a fost folosit prima data pe 18 iunie 1971, insa a fost înregistrat la US Patent and Trademark Office trei mai tarziu, pe 22 ianuarie 1974. Curba energic trasata de Carolyn Davidson, care simbolizeaza avantul sportiv atat al afacerii, cat si al atletilor, a fost mai tarziu asociata cu descrierea mitologica a zeitei victoriei – “spiritul zeitei inaripate i-a inspirat pe cei mai curajosi razboinici in zorii civilizatiei”. In 1983, Philip Knight a decis sa ii rasplateasca creativitatea lui Carolyn Davidson pentru crearea logo-ului Nike oferindu-i un numar de actiuni la compania Nike pe care aceasta nu l-a facut public niciodata (“Pot sa spun cu certitudine ca am fost recompensata pentru desenul meu.”).

 

Primele produse Nike si crearea celor mai inovatoare produse. In 1972, neintelegerile cu Onituska Tiger legate de distributia produselor au condus la ruperea relatiilor intre Blue Ribbon Sports si firma nipona, ceea ce a facut imenenta lansarea modelelor create de Bowerman, iar lansarea modelului Moon, cu talpa turnata din cauciuc grofat, s-a dovedit un real succes pentru compania americana. Odata cu lansarea logo-ului si a numelui marcii (schimbat in Nike Inc. in 1978), au fost comercializate primele produse de serie Nike: un model de pantofi de fotbal si un tricou promotional. In 1987, Nike lanseaza primul model din linia NIKE Air Max, iar bulele de aer si confortul extraordinar al acestora au convins fanii Nike sa cumpere modelul, atat de bine vandut si astazi. Unele dintre cele mai de succes modele Nike, create pe baza tehnologiei Air, sunt: Nike Air Force 1, Nike Vandals, Nike Air Max si Nike Air Jordan, ultimul model, lansat in 1985, aducandu-i companiei un profit anual de peste 500 de milioane de dolari, datorat intregii linii Jordan. Recent, Nike a introdus in oferta sa pantofii de cricket – Air Zoom Yorker, conceputi pentru a fi cu 30% mai usori decat concurentii lor, si o colectie speciala dedicata skateboarding-ului: Nike SB.

Colaborarea cu cei mai celebri sportivi ai lumii. Bazandu-se pe strategia de promovare a lui Philip Knight sintetizata intr-o propozitie simpla – “Daca cinci tipi tari vor purta acesti pantofi, toata lumea isi va dori sa ii poarte.” -, Nike a devenit unul dintre cele mai cunoscute branduri din lumea sportului. Iar pentru Philip Knight tipii cu adevarat “tari” erau sportivii celebrii pentru performantele lor, cu priza la public si care aveau sanse reale sa devina modele culturale pentru cei mai multi dintre tineri. Primii sportivi americani convinsi sa poarte Nike in competitiile sportive au fost doi atleti americani si tenismanul roman Ilie Nastase, aflat in plina glorie in anii ’70. Apoi, Jimmy Connors, considerat cel mai bun tenisman al lumii in 1974, alege si el sa-si joace cele mai importante meciuri in pantofi Nike, urmat de John McEnroe si atletul kenyan Henry Rono, cei care au depasit patru recorduri mondiale in 1978, purtand, de asemenea, pantofi Nike.

Anii ’80 aduc noi colaborari cu sportivi de top dintr-o zona diferita: alergatorii de maraton Alberto Salazar si Joan Benoit, Carl Lewis – multiplul medaliat cu aur la Olimpiada din 1984, dar si un contract devenit celebru, valabil pana in anul 2023, cu vedeta de la Chicago Bulls, Michael Jordan, pentru care a fost creata linia completa de echipament Air Jordan, care va aduce brandului notorietatea si recunoasterea internationala.

Viziunea antreprenoriala a lui Philip Knight combinata cu pasiunea lui pentru sporturi precum tenisul si golful i-au permis libertatea de a face cele mai curajoase alegeri, alegand pentru promovarea echipamentelor special create pentru aceste sporturi fie sportivi cunoscuti precum: Andre Agassi, Jim Courier, Monica Seles si Pete Sampras, fie tinere sperante, cum a fost investitia de 40 milioane de dolari, facuta in 1996, intr-un jucator de golf necunoscut – Tiger Woods, in varsta de doar 20 de ani, care avea sa devina in scurt timp unul dintre cei mai buni jucatori de golf ai lumii.

In 1998, intuind dezvoltarea fotbalului si orientatea tot mai multor concurenti spre crearea unor echipamente sportive si sponsorizarea celor mai importante competitii in domeniu, Nike decide sa se asocieze Confederatiei nationale de fotbal si sa devina sponsor oficial al echipei nationala a Braziliei pentru Cupa Mondiala din acel an, in care concura impotriva echipei nationale a Frantei, sposorizata de adidas, partener oficial al FIFA si recunoscut la acel moment ca lider in crearea echipamentelor sportive pentru jucatorii de fotbal. Ulterior acestui moment, Nike a devenit sinonim noului curent international in lumea sporturilor – fitness-ul, oferind cele mai performante echipamente pentru practicarea acestuia.

Nike a continuat sa se asocieze cu unii dintre cei mai importanti si de succes sportivi ai lumii (Bo Jackson, Charles Barkley, Deion Sanders, Ken Griffey, Scottie Pippen, Penny Hardaway, Jason Kidd, Barry Sanders s.a.), promovand calitatea produselor si inovatiile tehnologice folosite in crearea acestora. Recent, in colaborare cu Apple Inc, Nike a produs Nike+, care monitorizeaza performanta sportivilor, prin intermediul unui dispozitiv radio inserat in pantof, conectat la iPod-ul nano, pentru ca inovarea este, in viziunea Nike, motorul performantei. Articolele de imbracaminte si incaltaminte NIKE, precum si cele din portofoliul acestui mare brand american, veti regasi in magazinele eMAGBodosportB-MallMyClosetReady to Wear si Originals.

 

Branduri NIKE

 

Firma Nike a achizitionat mai multe companii de imbracaminte si incaltaminte de-a lungul istoriei sale, dintre care unele au fost ulterior vandute. Prima companie cumparata, in 1988, a fost Cole Haan in 1988, pe care a vandut-o in 2013, urmată de achizitionarea Bauer Hockey in 1994, la care renunta in anul 2008. In 2002, Nike a cumparat compania Hurley International, dedicata surfului, de la fondatorul Bob Hurley, iar, din 2013, Nike detine si filiala Hurley International. In anul 2003, Nike a cumparat celebra companie Converse, renumita pentru tenisii care au devenit sinonimi cu numele brandului, pentru sumei de 309 milioane de dolari, iar, din anul 2013, Nike detine si filiala Converse Inc. In 2004, Nike include in portofoliul sau companiile Starter, pe care o vinde trei ani mai tarziu, iar, in 2008, gigantul Umbro se alaturi celorlalte companii, parte a Nike Inc., pentru ca in 2012 sa se renunte si la acest brand.

Cu o istorie de aproape un secol de sport si inovatie in industria incaltamintei, Converse reprezinta mult mai mult decat colectia de pantofi. Istoria sa bogata prezinta povestea sporturilor americane si a inovatorilor care colaboreaza din dragoste pentru sport. Astazi, Converse creeaza incaltaminte care le permite sa-si exprime adevarata personalitate. Converse ofera o gama larga de sneakers stilati care se potrivesc barbatilor, femeilor si copiilor deopotriva. Iar linia de ochelari nu trebuie trecuta cu vederea. Asadar, fie ca sunteti in cautarea unei perechi de „Chucks” („Chuck Taylor All Star”) sau modele precum „Jack Purcell” sau „Converse Black Canvas”, nu cautati in alta parte decat la Converse!

 

Nike for a Better World

 

Inovarea durabila se afla in centrul tuturor activitatilor Nike, fiind un adevarat catalizator pentru investitiile permanente in design si gasirea celor mai bune si sustenabile materiale. Pentru fiecare elaborare a unei perechi de incaltaminte, departamentul de cercetare Nike are in vedere factori precum: morfologia piciorului, fortele de reactie ale pamantului, presiunea sangelui, senzori de temperatura s.a., folosind cei mai buni cercetatori in domeniu, organizati pe trei departamente distincte: biomecanica (studiul miscarilor omenesti si a fortelor relationate), fiziologie (studiul integrarii sistemelor de energie ale corpului) si perceptie sau sensorial (perceptie subiectiva a atributelor, uzabilitatii si durabilitatii produsului). De exemplu, Nike foloseste sistemul App Face – un instrument dezvoltat pe baza datelor furnizate de Indexul Nike legat de sustenabilitatea materialelor – pentru a inspira designerii in identificarea celor mai bune si inovatoare materiale, iar orientarea acesteia spre protectia mediului inconjurator a clasat-o pe primele trei pozitii in clasamentul realizat de Clean Air – Cool Planet, care include 56 de companii din toata lumea.

Unul dintre cele mai longevive proiecte Nike, care urmareste protejarea mediului, a fost lansat in anul 1993, prin colectarea tuturor tipurilor de pantofi sport uzati, in scopul reciclarii acestora. Datorita acestui proiect, Nike strans peste 28 de milioane de perechi de pantofi de sport, iar reciclarea lor a permis crearea a mii de suprafete dedicate activitatilor sportive, cum ar fi terenuri de baschet, piste de alergare si locuri de joaca. Prin inovatii, cum ar fi cauciucul ecologic, care contine 96% mai putine toxine comparativ cu formula originala, dar si metode revolutionare, cum este Nike ColorDry, care permite vopsirea prduselor fara utilizarea apei sau a substantelor chimice, utilizand CO2 recliclat, Nike isi propune sa elimine in totalitate folosirea substantelor chimice periculoase pana in anul 2020, un obiectiv bazat pe ideea ca inovarea durabila inseamna cautarea permanenta a unor noi modalitati de a face performanta fara niciun compromis.

Din 2010, Nike a inceput o colaborare strategica cu NASA, Departamentul de Stat al SUA si Agentia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internatională, pentru a identifica si sprijini vizionarii ale caror idei, tehnologii sau programe au potentialul de a crea o lume mai buna. In anul 2013, Nike a contribuit cu peste 52 milioane dolari in numerar si produse, facand donatii pentru: extinderea accesului la sport si activitate fizica pentru copiii mici, responsabilizarea adolescentelor din tarile in curs de dezvoltare si imbunatatirea conditiilor de viata in comunitatile in care acestia traiesc.

Articolele de imbracaminte si incaltaminte NIKE, precum si cele din portofoliul acestui mare brand american, veti regasi in magazinele eMAG, Bodosport, B-Mall, MyCloset, Ready to Wear si Originals.

mydressing.ro