Pokémon este o franciză media controlată de Nintendo și creată de Satoshi Tajiri în anul 1996 (și-a sărbătorit cea de-a douăzecea aniversare pe 27 februarie 2016). Numele Pokémon este o abreviere a cuvintelor Pocket Monsters, ce în traducere înseamnă monștri de buzunar. Seria de jocuri video Pokémon este una dintre cele mai populare francize RPG (role play gaming) de la Nintendo. Este creată de către firma Game Freak, înființată de Satoshi Tajiri în 1989. Un alt membru important al firmei este Ken Sugimori, artistul ce a desenat toți cei 718 Pokémon. Unele personaje de la Pokémon (Pikachu, Jigglypuff, Pichu, Mewtwo) au apărut și în seria de jocuri Super Smash Bros., alături de alte personaje cunoscute de la Nintendo.
Catch more than 100.000 POKEMONs
Informații despre Pokemoni
La început, scopul jocurilor Pokémon era să îi prinzi pe toți (Gotta catch’em all!). De la un timp, Nintendo a hotărât să renunțe la această replică, ce intrase în mințile tuturor copiilor, scopul principal rămânând învingerea liderilor de sală și câștigarea ligii. Pentru fiecare generație, Nintendo producea câte două jocuri identice, diferența constând în imaginea de pe copertă și introducerea de la începutul jocului. Exista un anumit număr de Pokémon-i, ce nu se găsea decât într-una dintre cele două versiuni. Astfel, pentru ai putea prinde pe toți aveai nevoie de un un cablu de rețea (Game Link Cable). Cu ajutorul acestui cablu puteai face schimb de Pokémon-i cu un alt jucător și să te lupți cu acesta, folosindu-te de propriii tăi monstruleți. Există și Pokémon-i ce nu se pot evolua decât prin schimb (Haunter, Machoke, Graveler, Kadabra etc.). Seria de jocuri video Pokémon este cunoscută pentru faptul că a utilizat cel mai mult acest Game Link Cable. În ultimii ani, jocurile de pe Game Boy Advance au inclus un accesoriu, cunoscut ca Wireless Adaptor. Acesta permitea jucătorilor să facă schimb de la o anumită distanță, fără a se mai complica cu un cablu. A patra generație, care și-a făcut debutul în 2007, a introdus sistemul Wi-Fi Connections. Sistemul acesta este un fel de Internet și permite jucătorilor, pe lângă schimburi și lupte, posibilitatea de a face toate acestea la nivel mondial și de a comunica între ei. Acest sistem este unul dintre cele mai inovatoare lucruri pe care le-a avut de oferit Nintendo în ultimii ani. Site-ul oficial Pokemon este: http://www.pokemon.com/us/.
„Pokemon Go” face legătura dintre lumea reală şi lumea virtuală. În toată lumea, numeroase construcţii sau locuri publice au fost marcate drept câmpuri în care pot fi găsiţi pokemonii, iar apoi antrenaţi şi plasaţi în luptă cu cei ai altor utilizatori. Aplicaţia (accesibilă atât de pe Android, cât şi de pe iOS) funcţionează pe acelaşi principiu ca jocurile lansate la început, doar că „Pokemon Go” îi atribuie un rol în lumea reală utilizatorului şi îl ghidează prin împrejurimi. Când utilizatorul se apropie de câte o creatură sau de un element al jocului, smartphone-ul vibrează, iar jucătorul poate arunca o „poke-minge” fictivă şi captura un pokemon.
„Pokemon Go”, noul joc pe mobil lansat de Nintendo, a devenit una dintre cele mai descărcate aplicaţii din lume, cu milioane de instalări în numai două zile. Aplicaţia are toate şansele să devină una dintre cele mai populare din lume şi chiar să surclaseze Twitter și Facebook. După doar două zile de la apariţie, aplicaţia era deja instalată pe 5.16% din toate echipamentele Android din Statele Unite, conform datelor publicate de SimilarWeb, comparativ cu aplicaţia de dating Tinder, considerate una dintre cele mai populare descărcări din magazine virtuale, care a fost instalată pe numai 2% din dispozitive.
Tipuri de Pokemoni
Există 18 tipuri diferite de Pokémoni. Fiecare dintre aceste tipuri are avantaje sau dezavantaje față de un altul. Pokémonii pe care îi poți alege la începutul unui joc sunt de tipurile Grass, Fire și Water, astfel încât indiferent pe care ți-l alegi, adversarul tău urmează să îl ia pe acela ce are avantaj față de al tău. La început au fost doar 15 tipuri, Dark și Steel fiind introduse din cea de-a doua generație, iar Fairy fiind introdus în a șasea generație. Magnemite și cu forma sa evoluată, Magneton, sunt singurii Pokémoni din prima generație ce au primit unul dintre tipurile noi. În jocurile de pe Game Boy erau doar de tip Electric, pe când în cele de pe Game Boy Color sunt Electric și Steel. În cea de-a șasea generație mai mulți Pokémoni vechi au primit noul tip Fairy.
BUG Caterpie, DARK Darkrai, DRAGON Bagon, ELECTRIC Pikachu, FIGHTING Machamp, FIRE Vulpix, FLYING Tornadus, GHOST Misdreavus, GRASS Sceptile, ROUND Sandshrew, ICE Regice, NORMAL Zigzagoon, POISON Ekans, PSYCHIC Mewtwo, ROCK Regirock, STEEL Registeel, WATER Golduck, FAIRY Sylveon.
Pokemon GO
Noul joc pentru telefoane mobile al celor de la Nintendo, Pokemon Go, in care fanii vaneaza “pokemoni” in realitatea virtuala, a fost lansat vineri si in Japonia, locul de nastere al micilor monstri virtuali. Pe fondul unei adevarat isterii in mediile de socializare, Niantic Labs, compania de software din spatele jocului, a anuntat ca a fost “in cele din urma lansat” in Japonia, scrie BBCNews.
Aparut mai intai in Statele Unite, Australia si Noua Zeelanda, pe 6 iulie, Pokemon Go este acum disponibil in mai mult de 30 de tari, inclusiv in Romania. Jocul a devenit un fenomen global, fiind una dintre cele mai descarcate aplicatii din lume, cu milioane de instalari in mai putin de o saptamana. Lansarea japoneza a fost sponsorizata de McDonalds. Aceste restaurante fast-food au fost anuntate ca locuri in care oamenii vor gasi poemoni sau ca “sali de sport”, in care jucatorii se pot antrena in lupte virtuale. Dar, purtatorul de cuvant al McDonald a facut apel ca “jucatorii sa-i deranjeze pe clientii care mananca”.
Primele jocuri Pokemon au aparut in Japonia in anul 1996 si erau destinate consolei Nintendo. Jucatorii incercau sa captureze monstri si sa ii pregateasca pentru batalii cu viitori adversari. ¬Pokemon GO¬ aduce lumea jocului in lumea reala utilizand tehnologia numita realitate augmentata.
Contra Pokemoni
De vreo doua saptamani lumea parca a innebunit. Pe strazi, grupuri de tineri, dar nu numai, fac miscari ciudate cu telefoanele, nu prea sunt atenti pe unde merg si se bucura ca niste copii cand castiga o batalie la o arena virtuala sau cand gasesc un monstrulet rar. Fanii sunt incantati si nu credeau sa apara vreodata asa un joc grozav, in timp ce multi altii sunt uluiti ca un joc repetitiv si pe alocuri aberant a ajuns sa acapareze milioane de oameni. (Sursa: De ce sunt periculosi Pokemonii? Primele victime ale Pokemonilor)
Succesul uluitor al Pokemon Go spune multe despre noi, oamenii. Ne uimesc lucrurile ciudate si ilogice. Uneori ne este greu si sa mergem la chioscul din colt dupa o sticla de apa, insa am hoinari kilometri intregi pentru a captura cu telefonul monstruleti virtuali. Suntem in stare sa ne punem si viata in pericol cand ceva ne place enorm, dovada ca au fost si accidente din cauza inconstientilor care jucau Pokemon Go fara sa se uite in jur. Iar acest joc ne-a impartit in trei tabere: indiferentii, cei care sunt topiti dupa joc si cei pentru care prinderea de monstri virtuali este o groaznica pierdere de timp.
Ce are Pokemon Go la baza? Conceptul de realitate augmentata nu este nou, iar aplicatii precum Layar si Wikitude exista de multi ani si puteai, indreptand telefonul spre diverse cladiri, sa aflii ce magazine, institutii sau baruri se gasesc in ele. Insa ideea de realitate suplimentata cu diverse informatii afisate pe ecranul telefonului nu a fost niciodata atat de interesanta precum s-a intamplat din momentul lansarii Pokemon Go pe 6 iulie 2016.
Pokemon Go este un joc intens criticat, mai ales ca foarte multi oameni in toata firea au devenit dependenti si este normal sa te intrebi cum este posibil ca persoane mature sa se bucure ca “vaneaza” monstrii virtuali pe mijlocul soselei sau in curtea unei biserici. Jocul poate fi “gustat” doar de cei care au extrem de mult timp liber. NU este genul de joc pe care sa-l incerci timp de trei minute in timp ce astepti autobuzul sau in metrou intre doua statii.
Si mai grav este ca trebuie sa fii atent la ecranul telefonului, sa apesi cu precizie, sa cauti repere, totul in timp ce mergi pe strada sau traversezi zone aglomerate. Nu este de mirare ca multi s-au lovit fiindca nu erau atenti pe unde merg, altii au fost jefuiti, fiind atrasi sa joace in zone dubioase, iar altii – total inconstienti – au jucat in timp ce erau la volan si au produs accidente. Au fost si cazuri in care jocul s-a dovedit mortal, la propriu.
Apoi, daca activezi modul de AR (augmented reality) vezi pokemonul pe camera telefonului si trebuie sa faci miscari ciudate pentru a-l captura. spre mirarea si probabil supararea celor din jur care pot crede ca ii filmezi. Foarte multi aleg sa nu activeze modul AR, pokemonii fiind si mai usor de capturat.
Mai multe muzee, inclusiv cel al Holocaustului din Washington, au sfatuit vizitatorii sa nu (mai) joace Pokemon Go in incinta. Cei care au devenit dependenti au depasit orice limita si joaca in sala de nasteri la spital, in curti de unitati militare sau chiar si la inmormantari. Unii s-au trezit ca langa locuintele lor au fost “instalate” gym-uri, arene virtuale unde jucatorii isi pun pokemonii la lupta, astfel ca seara se aduna chiar si zeci de oameni ca sa joace. Pokemon Go a incalcat intimitatea multora si a suparat o multime de oameni care chiar ca nu au cum intelege de ce poate fi palpitant sa alergi dupa monstruleti virtuali prin oras.
Jerson Lopez de Leon, un tânăr de 18 ani din Guatemala, a fost împușcat mortal în timp ce se afla la vânătoare de pokemoni, împreună cu vărul lui, Daniel Moises Picen, în vârstă de 17 ani, care este rănit grav. Cei doi vânau pokemoni când au decis să intre prin efracție într-o casă pentru a prinde unul dintre creaturile virtuale. Jerson a fost împușcat mortal, iar vărul său rănit grav, după ce s-a tras asupra lor.
Politia a avertizat in zeci de tari, inclusiv in Romania, ca jucatul de Pokemon Go la volan este foarte periculos, insa aplicatia este, la propriu, o chestiune de viata si de moarte in Bosnia, unde au aparut avertismente pentru cei care ar fi tentati sa colecteze pokemoni in zone unde inca exista mine neexplodate din razboiul care a devastat tara acum 25 de ani. In SUA au fost cazuri in care unii au blocat circulatia mergand cu masina la viteze ridicole de sub 10 km/h, astfel incat jocul sa inregistreze distanta parcursa ca si cand ai merge pe jos.
In orice caz, aproape nicio tara nu a scapat de nebunie. Un cleric din Arabia Saudita a spus ca jocul contravine legilor islamice si a fost dat si un edict in acest sens. Prinre motive se numara si faptul ca jocul face referire si la legile evolutiei, cele enuntate de Darwin, care nu sunt acceptate in Islam. Va veti intreba ce legatura au legile evolutiei, cu Pokemon Go?. Ei bine, optiunea Evolve iti permite sa transformi diversii pokemoni intr-unii mult mai buni la lupta.
Succesul Pokemon Go
Jocul a fost succes din mai multe motive, in special fiind imbina intr-un mod excelent realitatea… reala cu cea augmentata. Cand vrei sa capturezi un pokemon, camera telefonului se deschide si il vezi pe ecranul telefonului incadrat in peisajul din jur, iar hartile din joc au la baza Google Maps, deci si multe in comun cu realitatea. Apoi un element extrem de important este legat de Pokemoni, monstruletii de care multi au aflat in copilarie si s-au atasat de ei. Nintendo a avut – incepand cu 1995 – un urias succes cu jocurile video bazate pe pokemoni si simpaticele creaturi sunt cunoscute peste tot. Inserarea lor in joc a fost esentiala pentru succesul acestuia, meritul fiind al dezvoltatorul american Niantic.
Un lucru extrem de special este faptul ca jocul te incurajeaza sa iesi afara, sa vizitezi cat mai multe zone si sa parcurgi cat mai multi kilometri pe jos pentru a gasi pokemoni rari si pentru a “cloci” oua virtuale din care ies pokemoni speciali. (in unele cazuri trebuie sa mergi chiar si 10 km pentru ca pokemonul sa iasa din ou). Mergand pe strazi opresti la punctele marcate cu albastru – “Poke Stops” si poti cu ajutorul lor observa detalii arhitecturale sau poti afla cum se numesc cladiri pe langa care ai trecut ani de zile fara sa iti fi pasat. Exista, asadar, si o latura de cultura generala, daca ai rabdarea si dorinta de a o urma.
In plus, poti intra in vorba cu alti oameni care joaca Pokemon Go si poti schimba impresii, mai ales ca se naste o solidaritate intre cei care joaca, in conditiile in care foarte multi dintre cei care nu vor sa auda de Pokemon Go ii privesc cu mila (si uneori cu sila!) pe cei care au devenit dependenti de capturarea micilor monstri. Un rol in succesul jocului il are si ideea de colectie. Trebuie sa strangi cat mai multi pokemoni si te bucuri cand gasesti unul rar. Apoi trebuie sa te ocupi de evolutia lor si sa ii pui la lupta in arenele virtuale (gyms) care se gasesc in diverse locuri. Iti alegi o echipa, fiecare pokemon are diverse punctaje, astfel ca se gaseste din plin si ideea de competitie si este cat se poate de cuantificabila. Dupa o batalie, monstruletii trebuie “oblojiti” cu potiuni.
Pokemon Go poate sa ajute la cresterea micilor afaceri, iar despre cum se poate intampla asta puteti citi ceva mai jos. Cert este ca jocul face un lucru pe care extrem de putine aplicatii le-au reusit: scoate oamenii la plimbare si ii poate duce catre anumite locuri “fizice” unde pot cumpara diverse lucruri. Daca in general comertul migreaza din offline catre online, la Pokemon Go pot avea de castigat si cei cu business-uri offline.
Pokemon pentru Business
Niantic, dezvoltatorul jocului, face bani prin asa-numitele “in app purchase”, cumparaturi ce pot fi efectuate in interiorul aplicatiei unde userii pot cumpara diverse “bunatati” virtuale, de la bile, pana la potiuni sau oua norocoase. Estimarile sunt ca Niantic vinde de 1,6 milioane dolari/zi, insa o alta sursa de venit se anunta a fi extrem de interesanta. Cum arata si primul parteneriat, incheiat in Japonia prin restaurantele McDonald’s, in viitor orice restaurant, bar, magazin sau firma va putea plati pentru a aparea pe hartile din joc. Asta inseamna ca in diverse locuri pot fi poke-stop-uri sau chiar arene si jucatorii vin catre acele locuri si pot cheltui bani reali la firmele care sunt incluse in joc.
Ne putem imagina o terasa care plateste pentru ca langa sa fie amplasata o arena virtuala, iar jucatorii vor fi atrasi de ea si vor veni acolo sa joace, sa manance si sa bea bere, suc sau apa. Acum , multe arene virtuale sunt langa cladiri si trebuie sa stai pe trotuar, in picioare, pentru a juca.
Cat de departe se poate ajunge este greu de spus si depinde mult si de cum va fi perceput jocul si ce noutati i se vor adauga. Acum, serverele “cad” destul de des si multi useri dau nota minima din cauza ca jocul se blocheaza sau hartile nu se incarca. Iar asta nu s-a intamplat rar, dovada si numarul urias de comentatori care se arata exasperati de blocajele foarte dese.
Jocul le-a dat deja multora idei despre cum sa faca bani. In SUA, Australia sau Marea Briranie unii isi vand pe mii de dolari conturile de Pokemon Go, miscarea ilegala fiind valabila pentru cei care au ajuns la niveluri ridicate si au pokemoni puternici. La noi, pe olx.ro este plin de tricouri cu Pokemon Go, se vand si figurine, dar sunt si oameni care promit ca ii duc contra-cost prin oras pe cei aflati in cautare de pokemoni rari.
Creatorii Pokemon Go spera ca pot extinde modelul de business in toate tarile unde jocul este lansat. Diversele business-uri platesc pentru a fi incluse in joc si pot, in consecinta, sa-si creasca veniturile fiindca jucatorii de Pokemon vin in locurile respective. In prezent unele baruri si restaurante cumpara optiunea numita “lure module” prin care pentru o perioada limitata de timp in acea zona apar multi pokemoni, iar jucatorii sunt atrasi catre acel loc. Daca jocul va continua sa fie un succes, unii antreprenori ar putea decide ca o parte din bugetul de marketing si publicitate merita sa fie dedicata promovarii pe Pokemon Go.
Va trece febra Pokemon?
S-a vorbit si s-a scris enorm de mult despre acest joc in ultimele zece zile. Prea mult, vor spune unii. Evident ca acest lucru nu va continua la nesfarsit iar efervescenta se va mai domoli probabil intr-o saptamana-doua. Insa cu siguranta ca vor mai fi stiri despre accidente stupide sau despre intamplari uluitoare care au pornit de la aceasta aplicatie, iar atunci lumea isi va aduce aminte.
Intrebarea este daca Pokemon Go va reusi sa isi gaseasca un loc privilegiat in viata utilizatorilor de telefoane mobile, precum alte aplicatii gen Facebook, Gmail sau Instagram. Aici totul depinde de noutatile pe care le vor aduce urmatoarele update-uri, fiindca daca nu vor fi adaugate lucruri interesante, chiar si cei mai avizi fani se vor plictisi. Nu trebuie sa uitam ca, daca acum patru-cinci ani userii erau dispusi sa instaleze si sa incerce o multime de aplicatii, acum asa ceva nu mai este valabil si majoritatea posesorilor de smartphone se multumesc sa deschida foarte des cel mult 5-7 aplicatii.
Update-uri de Pokemon?
Ce s-ar putea schimba? Ar putea creste continutul ce poate fi generat de utilizator, iar avatarurile ar putea avea mult mai multe optiuni de configurare si personalizare, astfel incat cel care vrea ca personajul din joc sa arate ca cel din viata reala, sa poata face acest lucru.
Ar putea fi introduse optiuni pentru ca sa-ti poti vedea prietenii pe harta si pentru a putea sa te lupti cu ei, evident prin intermediul pokemonilor. Apoi ar trebui sa poti face schimb de pokemoni cu alti jucatori si sa poti sa te lupti cu pokemonii pe care vrei sa ii prinzi, nu doar sa arunci cu bilele “pokeball” in ei.
Hartile ar putea fi mult mai reusite din punct de vedere grafic si s-ar putea gasi o varianta de joc “single player” pentru cei carora le place ideea jocului insa nu au timp sa stea ore in sir sa umble pe strazi dupa micile animale virtuale.
Asadar este bine sau rau ca Pokemon Go a devenit un fenomen care a uimit lumea in nici doua saptamani? Depinde din perspectiva cui privim. Cei care au devenit fani vor spune ca nu au mai vazut asa joc grozav, in timp ce oamenii care nici in ruptul capului nu si l-ar instala vor spune ca jocul este o idiotenie.
Jocul te motiveaza sa iesi la plimbare pe strazi, sa mergi prin locuri pe unde altfel nu te-ai duce si chiar sa socializezi fata-n fata cu alti jucatori pe care ii intalnesti. Acestea sunt merite si unele mici business-uri ar putea beneficia de frenezia mondiala.
La polul opus marele dezavantaj este ca jocul iti “mananca” o groaza de timp si iti poate crea dependenta, astfel ca cei care nu se vor putea detasa isi vor neglija familia, prietenii, scoala sau locul de munca. In plus, jocul nu aduce vreun castig intelectual si, desi te motiveaza sa hoinaresti pe strazi, o faci cu ochii in telefon si cu foarte putina atentie acordata celor din jur.
Ca si alte fenomene de masa, si in cazul Pokemon Go a iesit la iveala (si) ce este mai rau in oameni. Unii i-au atras pe jucatorii naivi in zone izolate, pentru a-i jefui, iar altii cer sume mari pentru a-i ajuta pe cei nerabdatori sa gaseasca un numar cat mai mare de pokemoni.
Ca e bine sau rau, cert este ca Pokemon Go deschide o noua moda in jocurile de pe telefoanele mobile. Jocul celor de la Niantic dovedeste ca aplicatiile de mobil pot sa scoata milioane de oameni in strada si ca pot nca sa uimeasca planeta. Succesul Pokemon Go va da idei altor dezvoltatori care vor crea aplicatii mai bune bazate tot pe interactiunea dintre real si fictiv. Pokemon Go este doar inceputul si gandul ca vor urma jocuri si mai nebunesti ii va speria pe multi, iar pe altii ii va umple de nerabdare.
Cauti Pokemoni – Gasesti Pokemoni!
sau
De unde cumperi Jucarii Pokemon?
Daca doriti un caracter Pokemon, nu mai trebuie sa alergati bezmetici pe strazile orasului conectati dependent la telefonul mobil, puteti prinde un Pokemon jucarie de plus sau o figurina, un breloc, tot pe internet insa in ofera magazinelor online eMAG.ro, Noriel.ro, elefant.ro sau nichiduta.ro. Cat de simplu poate fi acum sa prinzi un Pokemon? Poate cea mai simpla si sigura modalitate de a avea Pokemonul dorit in fata ta! Iar daca personajul sau modelul cautat nu il regasesti in magazinele de mai sus, vei gasi cu siguranta pe aliexpress.com printre cele peste 100.000 de articole cu Pokemoni ceea ce cautai.
POKEMON TOYS
Pokemon la McDonalds
Nintendo este aproape de incheierea primului mare parteneriat comercial pentru Pokemon Go, jocul care a innebunit lumea in ultimele doua saptamani. Toate cele 3.000 de restaurante McDonald’s din Japonia vor figura pe hartile din joc si vor fi arene virtuale unde pasionatii isi vor putea pune pokemonii la lupta. Modelul de business va fi extins in toate tarile, iar barurile, restaurantele sau magazinele care sunt dispuse sa plateasca vor figura in joc si pot avea de castigat de pe urma faptului ca jucatorii vor veni in acele locuri.
Pokemon Go s-a lansat in 35 de tari, insa nu si in Japonia, tara unde “monstrii de buzunar” au luat nastere in 1995. Forumurile japoneze, citate de Guardian, scriu ca jocul nu a fost lansat fiindca se lucreaza la servere, anticipandu-se o solicitare uriasa, dar si fiindca s-a pus la punct un parteneriat special.
Toate restaurantele McDonald’s din Japonia vor fi incluse pe hartile din joc si vor fi arene (gyms) unde jucatorii isi pot pune pokemonii la lupta si pot castiga bani virtuali. Nu se stie inca daca toate vor fi arene sau unele restaurante vor fi “Poke Stops”, locuri de unde jucatorii pot culege mingiile cu care pokemonii pot fi capturati.
Daca doriti un caracter Pokemon, nu mai trebuie sa alergati bezmetici pe strazile orasului conectati dependent la telefonul mobil, puteti prinde un Pokemon jucarie de plus sau o figurina, un breloc, tot pe internet insa in ofera magazinelor online eMAG.ro, Noriel.ro, elefant.ro sau nichiduta.ro.